Op zondag 26 april stonden om 9.00 uur weer 8 man klaar om mee te rijden met weer een Toro toertocht. Deze keer was Bart rit-kapitein en was er een mooie route uitgezet van 100 km door West-Brabant; Over de Brabantse wal, langs de Waterlinie en via de Kalmthoutse heide weer terug. Fons was vanuit Roosendaal naar ’t Strandhuys gereden waar ook Maickel, Joop, Boudewijn, Leo, Constant, Bart en gelukkig ook weer Edwin zich verzameld hadden. Er waren een paar afmeldingen; Rob moest werken, Kevin was ziek en Tom had helaas grote materiaalpech.
Vandaag was er ook voor de eerste keer een EHBO-set aanwezig. Bedankt Leo!
Na vertrek zat het tempo er al snel goed in en werd er vaart gemaakt richting Halsteren. Een klein klimmetje via de Spinolaberg liet zien waar het om ging vandaag, elk heuveltje werd meegepakt.
Na 28 kilometer was er enige onduidelijkheid over de route, maar als snel werd de juiste weg naar Wouwse Plantage hervonden en ging de weg richting Trapke op. Vandaar liep de route naar de via de Moerkantsebaan richting Bergen op Zoom. Helaas reden enkele snelle rijders kort daarvoor de rit-kapitein er af, waardoor deze niet tijdig de juiste info kon doorgeven. Op de automatische piloot werd richting Huijbergen gereden. Gelukkig greep de rit-kapitein toen snel in en werd de juiste weg weer vervolgd.
Maar er heerste onrust in het peloton, het leek alsof we een trainingsrondje reden en een aantal Toro’s zich moesten bewijzen. Die onrust was aan veel dingen te merken, de warrige onderlinge communicatie (fiets voor/tegen), het niet goed volgen van de route, rondvliegende bananenschillen en het onreglementair inhalen via de berm (we weten wel wie…) En behalve dat verlieten ook nog 2 rijders voortijdig de toerrit vanwege andere verplichtingen.
Voor de rit-kapitein voldoende om nog eens een aantal regels te benoemen welke we in ons nog op te stellen reglement zouden moeten opnemen.
Houd je te alle tijde aan de verkeersregels! –
Wielrennen gebeurt op de openbare weg. Kleine groepjes en eenlingen kunnen eenvoudig uitwijken en anticiperen op wat er op de weg gebeurd. Wanneer de groep renners groter wordt is het anticiperen op situaties een stuk moeilijker. Wanneer er binnen een peloton niet goed wordt gecommuniceerd zijn deze groepen voor andere weggebruikers dan ook vaak een bron van ergernissen. Om deze ergernissen tot een minimum te beperken zijn er, naast de standaard verkeersregels, een aantal ongeschreven regels waaraan het peloton zich dient te houden. We zijn niet de enige gebruikers van de weg en dienen rekening te houden met alle andere weggebruikers.
Op kop van het peloton:
– Iedere wielrenner is verantwoordelijk voor de veiligheid van het gehele peloton! –
De sterkste renners rijden op kop van het peloton. De slimme renner zit lekker bij in het wiel en volgt zo dicht mogelijk om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. Op kop van de groep zijn jouw ogen dus de ogen voor de gehele groep. Even snel uitwijken, zoals je dat zou doen als je alleen fietst, betekent in een peloton al snel een massale valpartij met alle nare gevolgen van dien. Wees je er dus van bewust dat je wanneer je op kop fietst alle mogelijke gevaren tijdig communiceert (zie waarschuwen’) zodat iedereen die achter je rijdt kan anticiperen op dat wat komen gaat. Na de bocht niet direct aanzetten. Als je na de bocht direct heel hard aanzet, dan gaat dat bij de eerste 4 rijen nog goed, maar achterin op de laatste rijen moeten de mensen heel veel snelheid maken, het kan dus wel gebeuren dat als de groep voorin een dikke 30 rijdt, er achter in het “gat” met 50 km/h dicht gereden moet worden.
In het peloton:
– Ga er altijd vanuit dat mensen achter je niet opletten en geef instructies van de renners op kop duidelijk door! –
Hoe groter de groep hoe belangrijker het doorgeven van de communicatie is. Ongelukken gebeuren zelden met de eerste renners, maar bijna altijd midden in het peloton. Midden in het peloton wordt het zicht beperkt door de renners die voor je rijden en doordat je lekker uit de wind rijdt heb je energie over om eens rustig bij te praten met de renner naast je. Een paaltje op de weg wordt door de voorste mensen netjes aangegeven door handgebaren en hard roepen: “Paaltje!!”, maar wanneer de renners erachter alleen ontwijken en de boodschap niet doorgeven wordt vanzelf iemand in het peloton verrast.
Zorg ervoor dat je voorwiel achter het achterwiel blijft van je voorganger. Moet je voorganger uitwijken oid dan “neemt” hij/zij jou niet mee in de uitwijking. Houd je handen bij je remmen, het is misschien comfortabel om je handen boven op je stuur te leggen, maar als er geremd moet worden, lukt dat nooit meer op tijd, dus handen bij de remmen. Rem niet te plotseling: Te hard remmen betekent dat de rijder achter je, eerst moet reageren en dan ook gaat remmen, die doet dat nog harder en diegene daar achter ook weer, met alle gevolgen van dien.
Snelheid:
Houd er op kop van het peloton rekening mee dat je niet alleen de ogen van de groep bent, je bent ook de snelste. Achter in het peloton ligt de snelheid over het algemeen een stuk lager bij het omzeilen van obstakels en het ingaan van bochten. Ter compensatie moet het gat met hogere snelheid dichtgereden worden. Trek daarom niet hard op, maar wacht tot de groep compleet is. (tenzij het doel is om elkaar los te rijden natuurlijk). De Koersdirecteur zal hierin de wielrenners begeleiden.
Waarschuwen:
Om er zeker van te zijn dat iedereen op de zelfde manier waarschuwt staan hier de ongeschreven waarschuwingsregels uit het peloton! Zorg dus dat iedereen in de groep zich hieraan houdt. Ga er nooit vanuit dat mensen achter jou de berichten doorkrijgen, maar neem verantwoordelijkheid.
Geef ALTIJD de juiste boodschap door!
Tegenligger
Roep: TEGEN!! en waarschuw de renners achter je door een handgebaar aan de linker kant. Om kracht bij te zetten kun je er nog aan toevoegen wat voor tegenligger eraan komt.
Vb: AUTO TEGEN!! FIETS/TEGEN
Inhalen
Roep: VOOR!! en waarschuw door een handgebaar aan de rechterkant.
Dus een fiets inhalen waarschuwen met FIETS VOOR!!
Gat in de weg en andere obstakels:
Roep: PAS OP!! en waarschuw met handgebaar aan de zijde waar het gevaar zich bevindt
Paaltjes op de weg
Roep: PAALTJE!! en waarschuw met handgebaar aan de zijde waar het paaltje zich bevindt
Veranderen van richting
Roep: LINKS AF!! dan wel RECHTS AF!! en geef met een handgebaar duidelijk aan welke kant je op wilt
Stoppen
Roep: STOPPEN!! en geef dit aan door een hand de lucht in de te steken.
Smalle weg
Wanneer er niet langer 2 aan twee gereden kan worden en het beter is om allen achter elkaar te rijden, bijvoorbeeld bij veel tegenliggers, smalle paden of een scherpe bocht Roep: EEN LIJN!! en geef elkaar de ruimte om achter elkaar te fietsen
Rotonde
Roep: ROTONDE!! En geef dit met ronddraaiend handgebaar aan. En geef elkaar de ruimte om achter elkaar te fietsen
Al met al was het toch een mooie tocht, we bezochten onderweg zelfs 2 oranjemarkten, moesten nog een stukje veldrijden in Woensdrecht maar wisten toch ook de Calvenberg, de tankwal bij Woensdrecht (winnaar Bart), Rijzende weg (winnaar Bou) en de Vossenberg te bedwingen (Winnaar Joop met neuslengte verschil, maar dat kan ook aan zijn neus hebben gelegen 😉)
Na 3,5 uur kwamen we met de uitgedunde selectie aan bij het ’t Strandhuys om daar appeltaart en bier goed te laten smaken en werden alle heldhaftige acties van de rit maar ook die van de afgelopen jaren nog eens goed doorgesproken. En onderweg naar huis zal iedereen, met dank aan Constant, goed uitgekeken hebben naar rondborstige vrouwen in bontjassen.